Memory: The Origins of Alien (Documentary)

Πώς ο Φράνσις Μπέικον, ένας Ελληνικός μύθος και ένα άγνωστο σενάριο του Νταν Ο' Μπάνον εξυμνούν αυτή την υπερβολικά ιδεοληπτική ταινία-ντοκιμαντέρ σχετικά με τη δημιουργία μιας κλασικής ταινίας επιστημονικής φαντασίας, το Άλιεν.​

Αυτό που καταφέρνει να πετύχει αυτό το ντοκιμαντέρ σχετικά με το πώς γυρίστηκε η κλασική ταινία επιστημονικής φαντασίας του Ρίντλεϊ Σκοτ, είναι η ιδέα της ταινίας ως συλλογική μορφή τέχνης όχι μόνο για τον ευρύτερο κύκλο συγγραφέων, ηθοποιών και τεχνικών πέρα από τον σκηνοθέτη, αλλά στην περίπτωση τέτοιων πραγματικά σπουδαίων ταινιών, η μαζική πρόσβαση σε ένα βαθύτερο συλλογικό ασυνείδητο στο οποίο όλοι έχουμε τα κλειδιά, ακόμη και αν λίγοι γνωρίζουμε πώς να τα χρησιμοποιήσουμε.​

1.jpg
Ο αντισυμβατικός σεναριογράφος του Memory: The Origins of Alien, Νταν Ο' Μπάνον.
Φωτογραφία: Ευγενική προσφορά του ιδρύματος Ο' Μπάνον.

Στις πλούσιες γνώσεις του Σκοτ και στη σχεδιαστική σύλληψη του Χανς Ρούντολφ Γκίγκερ, του οποίου η «μυστικιστική» διαίσθηση μας έδωσε το φαλλόμορφο ξενομορφικό, έρχεται να προστεθεί το άγνωστο σενάριο του Νταν Ο' Μπάνον για την ταινία Άλιεν. Ήταν ένας παράξενος, μουσάτος, ανατρεπτικός από το Μισούρι ο οποίος διοχέτευσε όλη την έντυπη γνώση των κόμικ της παιδικής του ηλικίας σε μια πολλά υποσχόμενη πρώτη πράξη ενός σεναρίου που αρχικά έφερε τον τίτλο Memory. Όμως έφτασε σε αδιέξοδο στη σελίδα 29, προσπαθώντας να επινοήσει τον τρόπο που οι εξωγήινοι καταφέρνουν να επιβιβαστούν στο διαστημικό σκάφος. Από το αδιέξοδο τον έβγαλε ο διευθυντής παραγωγής, Ρόναλντ Σουζέτ, ο οποίος μετά από έναν απογευματινό υπνάκο που είχε πάρει είχε την εξής έμπνευση. «Βρήκα τη λύση, ερωτοτρόπησαν με τον εξωγήινο».​

2.jpg
Σελίδα από το πρωτότυπο σενάριο του Νταν Ο' Μπάνον για το Memory: The Origins of Alien.
Φωτογραφία: Ευγενική προσφορά του ιδρύματος Ο' Μπάνον.

Με την ίδια ψυχαναλυτική προσοχή που έδειξε στη νυχτερινή σκηνή της ταινίας Ψυχώ, ο σκηνοθέτης Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ συσχετίζει τον μυθικό γονότυπο της ταινίας με τον φαινότυπο αυτού που τελικά προέκυψε. Στην πλούσια βιογραφία του έχει να παρουσιάσει το περίγραμμα ορισμένων θαυμαστών επιτευγμάτων όπως τη νοσηρή επίδραση που είχε η αρχαία αιγυπτιακή εικονογραφία στον Γκίγκερ, το πώς αυτός μαζί με τον Ο' Μπάνον δούλεψαν στην αποτυχημένη ταινία Jodorowsky's Dune πριν κατασταλάξει το όραμά τους σε κάτι πιο μοναδικό και θανατηφόρο ή το πώς ο Σκοτ κατευθυνόμενος από τον Γκίγκερ κατήγγειλε τον πίνακα του Φράνσις Μπέικον, με τον τίτλο Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion, ως μια άσεμνη έμπνευση για μία από τις πιο γνωστές εισόδους στον κινηματογράφο του 20ου αιώνα.​

3.jpg

Η μεταγενέστερη ιστορία παραγωγής είναι ενδιαφέρουσα, αλλά έχει αναλυθεί εκτενώς αλλού. Είναι η βαθύτερη ψυχολογική ανασκαφή του Φιλίπ που φέρνει πραγματικά καρπούς, ακόμα και αν η βιβλιογραφία του είναι λίγο αδιάκριτη, Η επιρροή που δέχεται από τον Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ γίνεται πιο φανερή στο αντιαισθητικό ψυχολογικό αδελφό του Άλιεν, το The Thing (Η Απειλή). Συνδέοντας τον Μπέικον με τις Ερινύες από την ελληνική μυθολογία, που συχνά καταδιώκουν παιδιά που εγκληματούν εναντίον των δημιουργών τους, των γονέων τους, καταφέρνει να μας περάσει το σκεπτικό ότι το ξενομορφικό είναι η μάστιγα για όλη την ανθρωπότητα. Βέβαια, ο Σκοτ, στις επόμενες ταινίες του άντλησε έμπνευση κι από άλλα θέματα, όπως ο Προμηθέας, αλλά αυτή ήταν η πρωταρχική δύναμη που τον βοήθησε να ξεκινήσει την παρουσίαση των επόμενων παραμορφωμένων ενσαρκώσεων.​


Το ντοκιμαντέρ θα παρουσιαστεί στις κινηματογραφικές αίθουσες με αφορμή τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία της ταινίας Άλιεν, του Ρίντλεϊ Σκοτ.

Δείτε το τρέιλερ




fansubbers.gr
 
Πίσω
Μπλουζα Κάτω μέρος